/ home  

Terug

verkleinen vergroten

Masterclass Internationaal management


Inhoud van de masterclass Internationaal management
De masterclass Internationaal management is zeer praktijkgericht. Je werkervaring gebruik je bij je studie en wat je leert in je opleiding, pas je meteen toe in je werk.

Je krijgt inzicht in alle facetten van internationaal management. Waar zitten de nieuwe afzetmarkten? Voor welke marktstrategie kan een bedrijf het beste kiezen om een positie op te bouwen? Zijn daarbij lokale partners nodig? Welke culturele gevoeligheden spelen er? Met welke regels en tarieven krijgt een bedrijf te maken? Hoe werkt de export door in de interne organisatie van een bedrijf? En hoe schrijf je een exportbeleidsplan? Het is maar een greep uit de vragen die in deze opleiding aan bod komen.

De opleiding (zonder Exportmanagement) bestaat uit zes onderdelen. Klik op een onderdeel voor meer informatie.

Internationalisering en het Nederlandse beleid
In dit onderdeel leg je de basis. Je leert waarom er internationale handel is en hoe deze is ontstaan. Ook leer je over de internationale handelspolitiek en krijg je meer inzicht in de internationale blokvorming. Aan de hand van een typologie leer je een indeling van de internationaliserende ondernemingen te maken. Uitgebreide aandacht is er voor de ontwikkeling van de Nederlandse export en internationalisering en voor de rol van de overheid. Uiteraard is er aandacht voor de rol van de Europese Unie (EU). Tot slot komen instellingen aan bod die van belang zijn voor internationale ondernemingen.

Internationale bedrijfsvoering en strategie
In dit deel staat de internationaliserende onderneming centraal. Je leert de belangrijkste redenen voor een onderneming om te gaan exporteren. Je leert primaire en secundaire doelstellingen vaststellen en kunt een missie en een businessdefinitie formuleren. Ook leer je welke informatie nodig is voor landenselectie en waar deze gevonden kan worden. Het concurrentiebeleid komt uiteraard uitgebreid aan bod. Je leert een markt segmenteren. Je weet welke segmenten gekozen moeten worden als doelmarkten en kunt bepalen welke posities in die doelmarkten moeten worden ingenomen. Tot slot leer je de consequenties van het exportbeleid voor de (internationale) bedrijfsvoering aangeven.

Entreestrategieën, strategisch exportmanagement en culturele valkuilen
Internationaliseren kan op verschillende manieren plaatsvinden. Vanuit het thuisland, maar ook direct op de buitenlandse markt. In dit onderdeel doe je kennis op van de verschillende manieren van exporteren en leer je een verantwoorde keuze te maken voor een entreestrategie. Je doet kennis op over produceren in het buitenland (licentie, franchising, contract manufactoring, assembleren) en over de keuze van het distributiekanaal. Ook leer je over e-commerce en de toegevoegde waarde voor het internationaal ondernemen.

Je leert hoe strategie ontwikkeld wordt via interne en externe analyse, SWOT, ondernemingsstrategie en het exportbeleidsplan. Ook doe je kennis op over (export)marketing in relatie tot strategisch exportmanagement. Na het afronden van dit onderdeel ben je in staat het internationaal beleidplanningsproces op te zetten en kun je voorstellen doen voor een effectieve implementatie.
Bij het exporteren krijg je uiteraard te maken met de lokale gebruiken. In dit onderdeel is dan ook uitgebreide aandacht voor het omgaan met andere culturen, interculturele communicatie en onderhandeling.

Financieel beleid en logistiek
In dit onderdeel komen alle aspecten van het financieel beleid bij een internationaliserende onderneming en de organisatie daarvan aan bod. Na het afronden van dit deel heb je kennis van cashmanagement, valutarisico’s, debiteurenbeleid, internationaal betalingsverkeer, exportfinanciering, balansfinanciering, exportkredietverzekeringen, betalingscondities en de meest voorkomende garanties. Je kunt het financiële beleid voor een internationale onderneming formuleren. Bovendien doe je kennis op van logistiek op strategisch, tactisch en operationeel niveau. Na afloop kun je het logistieke beleid voor een internationale onderneming formuleren.

Douanebeleid, juridische aspecten en het exportbeleidsplan
Bij het internationaal handelen krijgt een bedrijf onvermijdelijk te maken met de douane en andere juridische zaken. Het is van groot belang voor een manager om hier kennis van te hebben. Onderwerpen die in dit deel aan bod komen, zijn o.a. het basisdouanerecht, douanewaarde, tariefmaatregelen, tariefvrijstellingen, formaliteiten en administratie. Na het afronden van dit onderdeel kun je het douanebeleid van een internationale onderneming formuleren.
In dit onderdeel doe je ook kennis op van overeenkomsten, algemene voorwaarden en intellectuele eigendomsrechten. Bovendien leer je meer over geschillenbeslechting en productaansprakelijkheid. Na het afronden van dit onderdeel ben je in staat het juridisch beleid voor een internationale onderneming te formuleren. Ook het exportbeleidsplan komt uitgebreid aan bod. Je leert exportmarketingdoelstellingen opstellen, een strategiekeuze maken, een exportbeleidsaudit maken en een exportbeleidsplan formuleren.

Meer resultaten:

Gevonden in andere categorieën:

  Beroepen bekijk
  Opleidingen bekijk
  Particuliere opl. bekijk
  Instellingen bekijk
  Cursussen bekijk
  Vacatures bekijk
  Stages bekijk
  EVC-procedures bekijk
  Algemene informatie bekijk

Wordt gegeven aan:

LOI voor Bedrijven