/ home  

Terug

verkleinen vergroten

Constructief omgaan met roddelen op de werkvloer




Iedereen praat weleens over anderen. Dit hoeft niet erg te zijn, want als dit op een constructieve manier gebeurt heeft het zelfs een belangrijke functie: collega's leren elkaars ideeën beter kennen, verduidelijken onderlinge verhoudingen en creëren zo een gezonde (werk)relatie. Wanneer deze gesprekken over een derde persoon echter van consequent negatieve aard zijn, verdwijnt de onschuld. Roddelen kan gebruikt worden om te manipuleren, collega's te isoleren of anderen tegen elkaar uit te spelen. De werksfeer kan hierdoor ernstig verstoord raken en de productiviteit van een enkele werknemer, een heel team en uiteindelijk zelfs de hele organisatie kan drastisch dalen als mensen zich buitengesloten voelen. Het is daarom van groot belang om negatief roddelen binnen een team op tijd te signaleren en er daadkrachtig tegenop te treden.



In de training Constructief omgaan met roddelen op de werkvloer leer je een analyse te maken van jouw eigen team, negatief roddelen te herkennen en te hanteren, sleutelfiguren effectief aan te spreken en de algehele omgangsvormen en werksfeer met de juiste technieken te verbeteren. Naast theorie is er volop aandacht voor de uitvoering. In een ontspannen en respectvolle omgeving oefen je aan de hand van rollenspellen en casussen scenario's die je op de werkvloer kunt tegenkomen.



Onderwerpen



Tijdens de training komen onder andere onderstaande onderwerpen aan bod:




  • De functie van roddelen: Wanneer is roddelen nog onschuldig en wanneer niet meer?


  • De gevolgen van roddelen op een werknemer, het team en de organisatie: Verstoring van de werksfeer en productiviteit


  • Correctief optreden en grenzen stellen aan gedrag: Werknemers aanspreken op gedrag en verantwoordelijkheden


  • Valkuilen: Waar kun je als leidinggevende, HR-medewerker of vertrouwenspersoon in trappen?


  • Gewenst gedrag stimuleren: Hoe zorg je ervoor dat jouw team weer goed functioneert?


  • Een cultuurverandering bewerkstelligheden: Het verbreken van ongewenste omgangsvormen


  • Omgaan met weerstand en emoties bij verandering: Benoem, erken, bevraag, beweeg mee en kantelen





Resultaten


  • Je hebt inzicht in de oorzaken en gevolgen van roddelen op de werkvloer
  • Je weet hoe je negatieve omgangsvormen kunt ombuigen tot positieve omgangsvormen
  • Je hebt handvatten om concreet aan de slag te gaan met een cultuurverandering binnen je organisatie





Doelgroep



Deze training is bij uitstek geschikt voor deelnemers die vanuit hun functie te maken hebben met roddelen, zoals HR-medewerkers, vertrouwenspersonen en leidinggevenden. Deze training is ook geschikt om met het hele team te volgen.



Werkwijze


  • Maatwerk staat bij ons centraal: door een telefonisch intakegesprek inventariseert de trainer jouw persoonlijke leerdoelen. Op basis daarvan wordt het definitieve programma van de training bepaald.
  • We vinden een veilige trainingssfeer belangrijk, omdat je je prettig moet voelen bij het experimenteren met nieuwe kennis en vaardigheden.
  • We geloven sterk in het doen en ervaren, in plaats van vertellen over de inhoud van trainingen, waardoor al onze trainingen actief van aard zijn.
  • Om de kwaliteit van de training te kunnen garanderen, hanteren wij voor de training een maximale groepsgrootte van acht deelnemers, zodat we het leereffect en rendement kunnen waarborgen.

Meer resultaten:

Gevonden in andere categorieën:

  Beroepen bekijk
  Opleidingen bekijk
  Particuliere opl. bekijk
  Instellingen bekijk
  Cursussen bekijk
  Vacatures bekijk
  Stages bekijk
  EVC-procedures bekijk
  Algemene informatie bekijk