/ home  

Terug

verkleinen vergroten

Zelfstandig Ondernemer MKB




Studieprogramma Zelfstandig Ondernemer MKB


Deze MKB opleiding bestaat uit drie onderdelen:

  • Zelfstandig Ondernemer Basis;
  • Basiskennis Boekhouden;
  • Basiskennis Marketing.





De lesstof is ontwikkeld aan de hand van de eisen van de Associatie voor Examinering.




Zelfstandig Ondernemer Basis (Basiskennis Ondernemerschap)



In dit onderdeel leer je de basis van het ondernemen.

Marketing
Je leert welke ondernemingsvormen bestaan en welke het beste bij jouw situatie past. Marktanalyse en -onderzoek bieden inzicht in jouw kansen op succes. Wij leren je hoe je deze inzichten het best verkrijgt. Om je te onderscheiden in de markt is een optimale toepassing van de marketingmix essentieel: product, prijs, plaats, promotie, enz. Wij leren je hoe je jouw bedrijf en jouw aanbod optimaliseert en op een slimme wijze jouw klanten werft. 

Personeel en organisatie
Als zelfstandig ondernemer kun je (op termijn) te maken krijgen met het aannemen van personeel, jouw meest waardevolle kapitaal. Je krijgt inzicht in de arbeidsvoorwaarden, -contracten, eisen van de belastingdienst, enz.

Administratie
Financiering, liquiditeit, rentabiliteit, verlies- en winstrekening, btw en belasting geven inzicht in de financiële gezondheid van jouw organisatie. Op overzichtelijke wijze reiken wij je deze kennis aan, en leren we jou om te gaan met de financiële kerngetallen van jouw eigen bedrijf.

Ondernemingsplan opstellen
Hiermee begint elke onderneming! Aan welke eisen dit plan moet voldoen, leer je in dit onderdeel. Een perfect ondernemingsplan vormt het fundament van jouw eigen bedrijf en is het belangrijkste criterium voor een bank voor het verstrekken van een lening. Aan de hand van duidelijke voorbeelden leren we je jouw eigen ondernemingsplan op te stellen.




Basiskennis Boekhouden



In dit onderdeel gaan we extra diep in op de boekhouding voor jouw bedrijf.

Balans en resultatenrekening
Voor een goed overzicht van de financiële situatie moeten het vermogen, bezittingen, vorderingen en schulden helder worden geduid. In dit deel leren we je de fundamenten van het boekhouden. Het maken van een resultatenrekening of winst- en verliesrekening is voor alle ondernemingen verplicht. Je krijgt onder andere uitleg over kostensoorten, kostenplaatsen, het eigen vermogen en correctieboekingen.

Subadministraties en dagboeken
Je maakt kennis met de functies van onder andere kasboeken, bankboeken en inkoop- en verkoopboeken en leert hoe je hiermee werkt. Verder leer je hoe je in de boekhouding omgaat met het vermogen van onzelfstandige rechtsvormen zoals een eenmanszaak, maatschap en vennootschap onder firma.

Activa en voorraden
Activa zijn in geld uitgedrukte bezittingen van een onderneming. Je leert onder andere over materiële activa, herwaardering van vaste activa, afschrijvingen en tussenrekeningen. Ook leer je over soorten voorraden, hoe je in de boekhouding omgaat met voorraadverschillen (in bedragen en aantallen) en welke kosten voorraden met zich meebrengen.

Belastingen, financiering en kasstromen
Een essentieel onderdeel als belastingen kan uiteraard niet ontbreken. We leren je hier alles over onder andere btw, IB, VpB en kredietverlening. Zo leer je in korte tijd de basis van het boekhouden. Een waardevolle investering voor de toekomst!




Basiskennis Marketing



In dit onderdeel gaan we extra diep in op de marketingmogelijkheden voor jouw bedrijf, waardoor je nog beter leert hoe je de klant tegen lage kosten kunt benaderen.

Marketingkennis
Je leert hoe je klanten het beste kunt benaderen, middels een goede planning en strategie. En hoe je jezelf kunt onderscheiden t.o.v. de concurrentie. En je leert hoe je een marktonderzoek opzet.

Producten, markten en diensten
Je krijgt in beeld op welke markt je jezelf begeeft en hoe je de juiste productmix samenstelt: vormgeving, verpakking, service, garantie, kwaliteit, enz. Ook het assortimentsbeleid, kenmerken van diensten en klachtenafhandeling zijn belangrijke onderwerpen.

Prijs- en distributiebeleid
Wanneer je alle soorten prijsbeleid kent, weet je op het juiste moment de beste variant in te zetten. Daarbij leer je kostprijsberekeningen te maken, te budgetteren en analyseren. Ook de distributiekanalen worden in beeld gebracht, zodat je de juiste keuze zult maken.

Communicatie, reclame en verkoop
Klanten komen niet vanzelf, daarvoor dient een communicatiemix te worden opgesteld, met daarin advertenties,

Meer resultaten:

Gevonden in andere categorieën:

  Beroepen bekijk
  Opleidingen bekijk
  Particuliere opl. bekijk
  Instellingen bekijk
  Cursussen bekijk
  Vacatures bekijk
  Stages bekijk
  EVC-procedures bekijk
  Algemene informatie bekijk