/ home  

Terug

verkleinen vergroten

HOV Horeca Ondernemer




Studieprogramma opleiding Horeca Ondernemervaardigheden (HOV)


De opleiding HOV bestaat uit 7 modules. Elk van deze modules belicht een belangrijk aspect van de bedrijfsvoering.




Marketing



In deze module wordt aandacht besteed aan de meest belangrijke aspecten waarmee marketing zich bezighoudt. De marketinginstrumenten zijn de P's en vormen samen de horeca bedrijfsformule, waarbij de wensen en behoeften van de gast centraal staan. De in de module vaak luchtig beschreven praktijkvoorbeelden maken het onderdeel marketing prettig leesbaar en makkelijk te begrijpen.




Personeel en organisatie



Personeel en organisatie wil zeggen: begeleiden, motiveren en stimuleren van mensen en zorgdragen voor een optimale communicatie. In deze module worden de meest belangrijke aspecten en methoden beschreven bij de bepaling van kwalitatieve en kwantitatieve personeelsbehoeften. Het organogram heeft als doel de opbouw van de organisatiestructuur binnen een bedrijf op overzichtelijke wijze weer te geven. Specifieke wettelijke onderwerpen met betrekking tot de CAO en ARBO worden in begrijpelijke taal uiteengezet.




Wetten, belastingen en verzekeringen



In deze module staan wetten, belastingen en verzekeringen centraal. Een startende ondernemer merkt al snel dat er talrijke wetten zijn waaraan hij met zijn bedrijf moet voldoen en regels waaraan hij zich moet houden. Er zijn wetten en regels die te maken hebben met het starten van een onderneming en met de exploitatie van de onderneming. Er zijn wetten die te maken hebben met de relatie tussen ondernemer/werkgever en zijn werknemers. Verder zijn er natuurlijk belastingwetten waarmee je als ondernemer te maken krijgt. Ondernemen is risico nemen. Risico's die te groot zijn kun je verzekeren. Het bedrijf kan schade oplopen. De ondernemer of zijn personeel kan ziek worden. Hoe en welke zaken verzekerd kunnen worden, wordt hier belicht.



Operationeel management




Branche-specifiek wordt aandacht besteed aan de inrichting van bedrijfsruimten, de routing en de logistiek. Je leert een investeringsbegroting op te stellen alvorens tot een definitieve beslissing te komen. Automatisering valt ook binnen de horeca niet meer weg te denken. Hierbij valt te denken aan het automatiseren van jouw boekhouding, inkoop- en voorraadbeheer en omzetverwerking. Verder komt kostenbewaking aan de orde en leer je verkoopprijzen calculeren en weet je een succesvolle offerte op te stellen.




Financiële administratie



De financiële administratie is over het algemeen niet het populairste onderdeel van een horecaonderneming. Sterker nog, veel ondernemers zijn blij als ze hun financiën veilig hebben kunnen onderbrengen bij een accountant of boekhouder. Na het volgen van deze boeiende module heeft de financiële administratie voor jou geen geheimen meer. Je kunt een omschrijving geven van veranderingen in vorderingen en schulden en hoe deze veranderingen administratief verwerkt moeten worden.




Financieel management



Na het bestuderen van de module financiële administratie heb je de basis gelegd voor het financieel management. Managen betekent coachen en sturen, problemen oplossen, maar vooral vooruitzien. Je stuurt als het ware jouw onderneming op cijfers, zonder daarbij het menselijk aspect uit het oog te verliezen. Door het kunnen opstellen van een liquiditeitsbalans kun je door middel van ratio's en kengetallen jouw onderneming doorlichten en bepaalde acties ondernemen. Na bestudering van deze module kun je het verschil tussen cash-in en cash-out aangeven en weet je wat cash flow voor jouw onderneming betekent en waarvoor deze dient.




Het ondernemingsplan



Iedere startende, maar ook gevestigde ondernemer heeft inzicht nodig in de markt, de doelstellingen van het te starten bedrijf, de financieringsmogelijkheden van de noodzakelijke investeringen en de financiële haalbaarheid van de plannen. In een tweetal onderdelen komen de omschrijvingen van het plan, de marketingaanpak, de investeringsbegroting, de exploitatiebegroting en de liquiditeitsbegroting aan de orde. Het inzicht verkrijgt de ondernemer door systematisch een aantal feiten en schattingen op papier te zetten en deze te verwerken tot een ondernemingsplan.

Door systematisch een aantal feiten en schattingen op een rij te zetten dwingt de ondernemer zichzelf na te denken over de toekomstige onderneming en de levensvatbaarheid ervan. De ondernemer wordt gedwongen keuzes te maken in bijvoorbeeld de bedrijfsformule met een bepaalde marketingmix.

Het ondernemingsplan vormt in vele gevallen de basis voor een lening bij de bank, maar geef je tevens een beeld van jouw toekomstige inkomen uit de onderneming.

Meer resultaten:

Gevonden in andere categorieën:

  Beroepen bekijk
  Opleidingen bekijk
  Particuliere opl. bekijk
  Instellingen bekijk
  Cursussen bekijk
  Vacatures bekijk
  Stages bekijk
  EVC-procedures bekijk
  Algemene informatie bekijk