/ home  

Terug

verkleinen vergroten

Ervaringsverhaal


Naam: Robert
School: ROC leiden
Studiejaar: 3de
Schooltype: MBO
Studie: MTS

ROC, ja of nee?
Na mijn VMBO-TL opleiding op het Erasmus College te Zoetermeer, wilde ik verder de techniek in. Deze keuze stond voor mij al enige tijd vast. Op naar de MTS!

Samen met mijn ouders ben ik verschillende open dagen afgeweest van verschillende scholen. Zo ben ik in Rotterdam, Den Haag, Gouda en Leiden geweest. We hebben daar geprobeerd te kijken, hoe de scholen op ons over kwamen, maar ook de leerlingen. Vele scholen begonnen dat jaar, met een soort gelijk ‘Dalton systeem’ zo als ik op het Erasmus College gewend was. Het meest beviel, mij en mijn ouders, het ID College te Gouda. Ook zij wilden starten met een systeem, waarin men in groepsverband een project zou moeten opleveren na een bepaalde tijd. Ook zouden we gewone lessen krijgen. De reis naar Gouda was met het openbaar vervoer zeker niet verkeerd. Ongeveer een half uur met de trein.

-De school en mijn klas

Het gebouw zelf oogde nieuw, groots en uitgebreid. In het gebouw zaten meerdere opleidingen. Erg druk. Een plek waar ik mij veel zou gaan bevinden was het OLC. Ook wel het ‘Open Leer Centrum’. In een OLC staan veel computers, waarop jij mag inloggen zodat je voor school kan gaan werken. Zeg dat maar tegen een stel 15 jarige pubers. Al snel stonden er vele spellen op de server van school. Er ontstonden hele competities tussen de verschillende opleidingen. Leuk, maar leerzaam is anders. De aula was niet groot, maar de kantine was ruimschoots gevuld met lekkernij. Kortom het gebouw kwam erg goed op mij over.
De klas kwam wat minder op mij over. Persoonlijk vond ik het een zeer onvolwassen klas. Er waren veel plagerijen, een zeer kinderachtig geheel. In de wiskunde les vlogen menig papieren vliegtuigjes door de lucht… Men moest ook naar school, omdat ze leerplichtig waren, ze zaten er volgends hen niet voor hun eigen toekomst. Lastig, zeker als jij wel aan je toekomst wil werken. Goed, al snel vindt je enkelen waarmee je snel kunt op schieten en leuk kunt babbelen.

-De projecten

Zo als ik al zei, waren we het ‘experimenteer jaar’. Voor het eerst wilden ze proberen om de leerlingen zelfstandig aan opdrachten te laten werken, en minder klassikaal les te gaan geven. “Als jullie dingen willen weten, moeten jullie daar zelf om vragen”, werd mij verteld. Daar had ik persoonlijk geen problemen mee.

Toch ontdekte ik fouten in het systeem. Sommige informatie werd ons niet verschaft, de richtlijnen voor ons eindcijfer waren niet bekend. De leraren hielden totaal geen controle over ons en ons werk. Kortom voor mijn gevoel liep het nog al uit de hand. Ik heb dit op een nette manier geprobeerd aan te geven bij de leraren. Dit werd niet geaccepteerd. Er was volgens hen niets fout, en het lag aan mij. Alhoewel ik er totaal geen vrede mee had, heb ik mij er wel bij neer gelegd. Maar de fouten bleven terug komen. Ik probeerde het wederom aan te geven, weer kreeg ik geen gehoor van de leraren.
Tevens merkte ik op dat mijn cijfers minder werden. Vreemd, want persoonlijk vond ik het niet slechter gaan op school. Op een gegeven moment, moest onze projectgroep het eindproduct presenteren. Voor het gehele product zouden we dan een voldoende of onvoldoende krijgen. Leek mij vrij duidelijk, daar het zo was dat ik als enige van mijn projectgroep een onvoldoende kreeg. Vreemd toch. Want de groep werd als geheel beoordeeld en niet individueel. Toch bleven de leraren voet bij stuk houden. Ik ben daar toch enigszins hevig tegen in protest gegaan. Hier werd ook geen gehoor aan gegeven en erg moeilijk over gedaan.

Het baarde mij zorgen, ik voelde mij de zondebok van de klas. Dit wilde ik bevestigd hebben. Samen met mijn klas genoot heb ik een identiek in te leveren stuk gemaakt. Boven het ene stuk, mijn naam, boven het andere het zijne. Tot mijn verbazing kreeg ik een onvoldoende voor het stuk, en mijn klasgenoot een voldoende. Het jaar liep ten einde en ik had door de vele onvoldoendes het jaar niet gehaald. Het ID College te Gouda wilde mij naar het BBL sturen. Het fijne, waarom het zo heeft moeten lopen op die school, heb ik nooit geweten. Ik kan enkel suggereren. Wel weet ik, dat ik er weg wilde. BBL was immers niets voor mij. Ik wilde doorstromen naar het HBO en dat kan vanaf niveau 2 niet. Kortom, ik moest er weg, op naar een andere school, zonder een jaar te verliezen.

-Weer naar die open dagen

Ja, op zoek naar een nieuwe school. Dat was nog niet zo makkelijk. Want mijn verhaal was niet één van de meest voorkomende. Dit maal zijn we weer alle open dagen langs geweest, om wederom een indruk te krijgen van de overige scholen. Tevens moesten we bij iedere school die ons wel beviel, gaan vertellen hoe de situatie nu was. Het ROC in Leiden bracht uitkomst. Het was voor hen een situatie die al eerder was voorgekomen. Ik werd er met open armen ontvangen. Ik zou zo kunnen doorstromen in het 2de jaar. Dat beviel ons wel, en daar hebben we ook voor gekozen.

Tot zo ver, mijn keuze voor de school waar ik nu op zit!

Meer resultaten:

Gevonden in andere categorieën:

  Beroepen bekijk
  Opleidingen bekijk
  Particuliere opl. bekijk
  Instellingen bekijk
  Cursussen bekijk
  Vacatures bekijk
  Stages bekijk
  EVC-procedures bekijk
  Algemene informatie bekijk

Wordt gegeven aan:

ROC West-Brabant