/ home  

Terug

verkleinen vergroten

Ervaringsverhaal



Naam: Jose
Beroep: Intern Begeleider

Vraag 1 door Stefan:
Wat doet een IB-er?

Een IB-er verzorgt de zorgstructuur binnen een school.
Leerlingen die uitvallen op cognitief gebied en sociaal-emotioneel gebied krijgen extra ondersteuning van de leerkracht, door middel van handelingsplannen worden doelstellingen geformuleerd en uitgevoerd in de groep.Daarbij geef ik de leerkrachten ondersteuning en richtlijnen.
Bovendien ben ik een coach voor de leerkrachten en help ze op weg om hun klassenorganisatie op orde te brengen. Ook de meerbegaafde leerlingen krijgen een eigen programma en worden begeleid.
Daarnaast heb ik vele malen een directieoverleg en ontwerp ik protocollen en beleidsstukken voor een aantal jaren. Veel contact met ouders en externe instanties. Communicatieve vaardigheden zijn in deze erg belangrijk. Kortom een boeiend en enerverend vak. In een samenwerkingsverband heb je contacten met andere intern begeleiders en wissel je ervaringen uit.


Vraag 2 door Ronja:
Wat is het verschil met gewoon leerkracht zijn?

Als je gewoon leerkracht bent heb je veel meer te maken met de individuele leerling, jij bent verantwoordelijk voor je groep en werkt met de methodes.
Een intern begeleider volgt de zorgleerlingen en zorgt ervoor dat er een doorgaande lijn is in hun ontwikkeling. Als IB-er werk je zowel op groeps- als op schoolniveau. Je bent meer betrokken bij het beleid en legt verantwoording af aan de directie.


Vraag 2 door Minous:
Wat doe je met hele vervelende kinderen?

Gedragsproblemen komen op iedere school voor, maar meestal ontstaan deze door de wereld om het kind heen. We kijken goed wat de oorzaak van zo’n probleem is en zoeken de beste oplossing.
Als kinderen op hun eigen niveau kunnen werken en ze voelen zich veilig binnen de school en zijn ze niet vervelend. En wat humor doet wonderen. We kijken dan ook heel goed naar ieder kind apart en soms moeten we de leerkracht helpen of de ouders.
Bovendien laat een kind door haar of zijn gedrag vaak zien dat het hulp nodig heeft, welke hulpvraag het kind stelt, daar moet je achter zien te komen.
Een gesprekje met zo’n kind en veel structuur doet wonderen.


Vraag 4 door Mo:
Heb je wel eens lievelingetjes en wat doe je dan? Trek je die voor?

Ik heb wel eens een jaartje in groep 1 en 2 gestaan en ja, dan heb je van die schatjes erbij. Daar moet je mee oppassen, want die krijgen dan vaak alle aandacht. Maar juist de stille, wat teruggetrokken kinderen, vragen om je aandacht. Echt lievelingetjes, nee, ze zijn allemaal lief.
Maar het ene kind ligt je beter dan de ander. Daarom is het bijvoorbeeld goed, dat leerkrachten wisselen van groep.


Vraag 5 door Priscilla:
Wat leer je die kinderen met leerproblemen?

Ik ben geen remedial teacher, daar bedoel ik mee dat je ze wat gaat aanleren ergens in een aparte ruimte binnen de school. De leerkracht werkt met de kinderen die een leerprobleem hebben, maar we stellen wel samen een plan op. Dit plan geldt dan voor 6 weken en dan kijken we of we een doel hebben gehaald.
Kleine doelen zijn belangrijk, zodat je ze ook kunt halen.
Er zijn leerlingen, die uitvallen met rekenen en/of taal en die krijgen dan extra leerstof of aangepaste lesstof. Soms gaan ze op een eigen programma en in hun eigen tempo verder, het kan heel goed zo zijn, dat je in groep8 met de rekenstof van groep 6 bezig bent, ook dan kun je nog nar het VMBO.


Vraag 6 door Yanneke:
Is er een speciale opleiding om intern begeleider te worden?

Ja, je hebt in verschillende plaatsen in Nederland een opleiding voor intern begeleider, deze duurt 2 jaar. Je volgt verschillende modules en krijgt een erkend diploma.
Je kan met je medestudenten fijn samenwerken en je maakt zelfs in het tweede jaar een reis naar Zweden of Roemenië om daar scholen te bezoeken, zeer leerzaam.


Vraag 7 door Okki:
Hoe ben jij IB-er geworden?

De directie heeft het mij gevraagd, ze vonden dat ik daar wel geschikt voor was.
Je moet goed met verschillende mensen kunnen omgaan, goed luisteren en je eigen emoties aan de kant kunnen zetten, want je hoort veel problemen en daar moet je natuurlijk wel mee om kunnen gaan. Je moet sterk in je schoenen staan en goed kunnen plannen en organiseren.


Vraag 8 door Pluk:
Waar werk je?

Ik werk op drie scholen, samen ongeveer 350 leerlingen. De Regenboog in Nijkerk, de Corlaer in Nijkerk en de Viersprong in Hoevelaken. De Corlaerschool is een Daltonschool. We werken veel zelfstandig en we hebben een heel gezellig team. Alle kinderen zijn welkom.
We doen veel aan toneel en creatieve vakken. Onze musicals en weeksluitingen zijn uniek!


Vraag 9 door Louise:
Heeft u wel eens kwade moeders op bezoek en hoe ga je daar mee om?

Ja, hoor, ze zijn het er soms helemaal niet mee eens. Natuurlijk wil iedereen het beste voor zijn of haar kind. We nemen alle klachten heel serieus en nodigen ze vaak uit. Samen proberen we altijd tot een oplossing te komen en soms hebben ze gewoon zin om stoom af te blazen en we luisteren en soms geven we ze goede raad. Over het algemeen zijn de ouders heel tevreden en dat willen we natuurlijk zo houden, ze kunnen ook in de ouderraad, waar ze mee kunnen denken over allerlei schoolzaken. Belangrijke tip: Houdt ze op de hoogte en maak goede afspraken.
Zet deze op papier. We hebben een leidraad voor de leerkrachten waar je allemaal aan moet denken bij een oudergesprek.
Ouders in de school is voor ons heel belangrijk.


Vraag 10 door Paula:
Zou u niet liever gewoon juf zijn?

Soms wil je dat wel eens. Een keer in de veertien dagen sta ik voor groep 7.
Ik ben al een tijdje leerkracht geweest en nu is dit ook wel heel leuk. Als ik met kinderen wil kletsen ga ik gewoon een klas binnen en maak een praatje, ook neem ik de AVI toetsen nog af en spreek zo dus ieder kind.

Meer resultaten:

Gevonden in andere categorieën:

  Beroepen bekijk
  Opleidingen bekijk
  Particuliere opl. bekijk
  Instellingen bekijk
  Cursussen bekijk
  Vacatures bekijk
  Stages bekijk
  EVC-procedures bekijk
  Algemene informatie bekijk

Wordt gegeven aan:

ROC West-Brabant

Beroepen bij deze opleiding:

Praktijkopleider