/ home  

Terug

verkleinen vergroten

Ervaringsverhaal


Naam: Hans
Beroep: Reclamemaker

Vraag 1 door Amber:

Hoe onderscheid je jou bureau van je concurrenten?



Tot een jaar of tien gelden had je eigenlijk twee stromingen bij reclamebureaus.

1. de grote bureaus, die aan strategie, art en tekst werkten. Professionele ‘ full service’ bureaus, veelal internationaal. Zij maakten het ‘ zichtbare’ werk. Filmpjes, abri’s e.d.

2, Uitwerkstudio’s. Veel vormgevers/computermensen. DTP’ers dus ( = desk top publishing). Hier ging het meer om opmaak van bladen, folders. Uitwerken dus. De strategie erachter kwam van de klant of in opdracht van grote bureaus.

Wij hebben gezoen voor het onderscheid ( = de positionering):

De voordelen van een groot bureau, zonder de nadelen van een groot bureau.

Dus wel strategie, topcreatieven en mooi werk, maar dan zonder de luxe, de hoge prijzen, de bureaucratie van de grote bureaus.

Blijkbaar een goed onderscheid, want wij hebben geen last van de recessie gekregen en groeien nog steeds.





Vraag 2 door Mirjam:

Welke opleiding heb je moeten volgen om dit te gaan doen?



Reclameopleidngen, daar is het matig mee gesteld in Nederland.

Eigenlijk zijn er alleen voor de artdirectors ( = de vormgevers) goeie opleidingen. De Kunstacademie bijvoorbeeld. Voor copywriters is geen echte meer-jarenopleiding van niveau. Meestal hebben copywriters een paar jaar gestudeerd en hun studie niet afgemaakt. Nederlands bijvoorbeeld, of geschiedenis, of sociologie. Met als aanleg een uitstekend taalgevoel. Verder: de praktijk in. Liefst bij een bureau dat tijd en zin heeft om te begeleiden, te verbeteren e.d.

Zelf heb ik een economische opleiding. Eerst Nijenrode, toen marketing in Amerika en toen economie aan de VU. Ik begrijp dus in ieder geval de klant, en van huis uit hield ik van schrijven. Aardige combinatie.





Vraag 3 door Loes:

Hoeveel mensen werken er bij je bureau? En wat doen die allemaal?



Er werken bij ons 12 mensen.

Er zijn 3 artdirectors en 3 copywriters. Die krijgen hun opdracht van een klantenbehandelaar ( = Account executive). De creatieven gaan met die opdracht aan de slag en komen met voorstellen. De AE ‘ verkoopt’ die weer aan de klant. Deze kernmedewerkers worden gesteund door een trafficmanager (regelen van plaatsingen, drukwerk, begrotingen e.d. ), door een secretaresse, een boekhouder en 2 DTP’ers. Dat zijn de uitvoerders op de computer.





Vraag 4 door Etienne:

Voor wat voor soort bedrijven maak je reclame?



In de afgelopen 15 jaar hebben we voor allerlei bedrijven gewerkt. Da’s het leuke van ons vak; de ene dag ben je bezig met leaseauto’s ( klant: General Motors), dan met vliegangst ( klant: stichting Valk, een samenwerkingsverband van Universiteit Leiden + KLM) en dan weer met koffiemachines ( klant: Nescafe).

Op het moment zijn we zeer intensief met Nestle bezig, de grootste foodmultinational van de wereld.

Daarvoor werken we o.a. aan baby-en kindervoeding, Nuts, Lion, Movenpick ijs, het vroegere Motta, Nescafe, Maggi en Buitoni)





Vraag 5 door Marc:

Zijn er reclames van U die ik zou kunnen kennen?



Misschien. Als in de zomer op het strand kijkt, zie je overal abri’s, posters, borden en parasols van Nestle Ice Cream. Fruitjoy bijvoorbeeld. Of Smarties Pop-Up. Al die ijsuitingen zijn van ons. Misschien heb je een tijdje geleden een commercial gezien van een klein kindje die steeds ‘ Ja’ zei. Was voor babyvoeding. Als je Nescafe ziet, weet je dat wij ons ermee bemoeid hebben.

Over een paar weken zie je overal abri’s voor Nestlé NAN, kindervoeding. En nu zijn we bezig met een commercial voor een leasemaatschappij ( Masterlease, van general Motors) en een nieuw filmpje voor Nescafe





Vraag 6 door Jacobijn:

Ik wil later ook graag een reclame bureau beginnen, heeft U tips?



Ligt eraan wat je wilt gaan doen en waar je talent ligt.

Ik adviseer je in ieder geval om een paar jaar bij een reclamebureau in dienst te gaan. Goed de kunst afkijken en kijken wat jij anders of beter zou doen.

Wil de zelf het bedrijf beginnen, maar ben je niet de creatief ( dus vormgever of tekstschrijver) dan moet je zoveel mogelijk marketingkennis opdoen. Studeer communicatie, marketing, economie oid. En vooral; kijk om je heen, vanaf nu. Probeer zoveel mogelijk van je toekomstige consument te weten, want kennis maakt macht. En de basisregel van de reclame/communicatie: denk niet vanuit je zelf, maar verplaats je in een ander. Dat is eigen.lijk de enige echte reclamewet.

Wil je tekstschrijver worden; studeer van alles en nog wat en oefen, oefen. Schrijf veel. En zo puntig mogelijk. Wil je iets in vorm:

Ga naar de Kunstacademie. Maar eerlijk gezegd zijn de meeste reclamemensen praktijkmensen. Een combinatie van talent en al doende leert men.





Vraag 7 door Carlo:

Bent U nou de baas over de reclames die U maakt, of is het bedrijf dat ze wil hebben de baas?



Uitstekende, actuele en verdomd lastige vraag.

In principe is er natuurlijk eigendoms recht. Auteursrecht op tekst bijvoorbeeld.

Maar ja, hoe werkt het inde praktijk? Stel: je hebt ooit Even Apeldoorn bedacht.

Je maakt daar wat advertenties mee en je wordt daarvoor betaald. Maar de klant is niet tevreden. De campagne slaat niet aan. Er wordt een ander bureau gekozen. En die zeggen: laten we die kreet Even Apeldoorn maar houden, maar we gaan er iets heel anders mee doen. Gekke filmpjes enzo. ( dit is trouwens een echte case!). Dit bureau is wel succesvol. Maar dat ligt meer aan de invulling dan aan de slogan. Dus de bedenker van de kreet krijgt niet betaald.

Maar stel nou dat wij een leuke Nescafe advertentie/filmpje hebben verzonnen en ze gooien ons er later uit. Daarna gaan ze toch ons werk weer gebruiken. Ja, sorry, dat is ons geestelijk eigendom, dus daar moeten ze toestemming voor vragen. Het grootste probleem is vaak fotorechten. Stel: je vraagt een fotograaf een leuke foto te maken voor een foldertje en je betaalt hem 1000 euro. De klant is zo enthousiast dat ze zeggen: die gaan we wereldwijd gebruiken. Dat mag dus niet. De rechten liggen bij de fotograaf, dus : betalen. Maar hoeveel: het blijft een schemergebied, dat veel ergernis opwekt. Maar in principe: het geestelijk eigendom ligt bij de maker, dus ja, wij hebben de rechten.

Tenzij de klant de rechten meteen afkoopt. En dat gebeurt ook.





Vraag 8 door Rosanne:

Hoe lang doet U gemiddeld over een opdracht?



Te kort! Het zijn geen economische toptijden, budgetten lopen terug, de technologie is zo veranderd dat een klant onmiddellijk antwoord wil en kan krijgen. Klote, met 6 o’s dus. Want echt tijd om na te denken, te proeven en te verbeteren is er amper. We doen bijvoorbeeld de laatste twee jaar 3 keer zoveel opdrachten, maar de totale omzet en winst is ongeveer gelijk. Stress dus, en niet zo’n beetje ook. De tijd die je ergens aan werkt, hangt natuurlijk erg van de opdracht af. Nu zijn we bezig met een commercial, waar we eerlijk gezegd niet goed uitkomen. Dat vreet tijd. Maar soms, als we in vorm zijn, raggen we een advertentie er in 1 dag uit. Als je weet wat de klant wil, als je goed gebriefd wordt, als er voldoende budget is; ja, dan kan het snel. Maar vergelijk het toch maar een beetje met een liefdesbrief. De ene keer srtreoomt-ie eruit, de andere keer verander je ‘ m 7 keer en begin je steeds opnieuw omdat je niet tevreden bent. Maar gelukkig, hoe meer routine, hoe sneller het gaat.





Vraag 9 door Ismael:

Hoe veel opdrachten voert U tegelijk uit? Of is het er altijd maar eentje waarmee het bureau zich tegelijkertijd bezig houdt?



Was het maar waar. Op dit moment werken we aan

1. commercial leasemij.

2. commercial Nescafe

3. abri’s babyvoeding

4. ijsbrochure voor Movenpick

5. leaflets en poseters babyvoeding

6. verkoopfolder Lion

7. 4 personeelsadvertenties Nestle

8. testimonials Maggi

9. nieuwe campagne Maggi.

10. alle kleine klusjes tussendoor,van DM-brief tot aanpassing radiospotje nescafe.

Kortom: we worden gek hier en ik zit gestressed te wachten tot het avond wordt, om een flink biertje te drinken.





Vraag 10 door Nijsbert:

Heeft U een drukke baan?



Veel te druk. Dat komt ook door de merkwaardige organisatie, die ik overigens zelf verzonnen heb. Ik ben econoom van opleiding, dus ik ben degene die met klanten praat, en het probleem analyseer. Dan ben ik ook een van de copywriters,die meewerkt aan het eindresultaat en daarna zal ik toch echt de prijs met de klant moeten regelen. En als directeur moet ik ervoor zorgen dat iedereen werk genoeg heeft, dat goed doet, dat leuk vindt etc.

Daarbij hebben we ontzettend veel werk. Da’s leuk, want het gaat niet zo goed in de reclame en bij ons dus wel. Het is niet leuk, omdat ik kapot van mij werk terugkom en er nooit iets af is. Je kunt altijd doorgaan aan een andere klus, en je kunt/moet er ‘s avonds aan werken. Mijn vrouw en kinderen vinden het niet leuk meer, en ik ben het af en toe ook spuugzat. Het is gewoon geen 9 tot 5 baan.

Maar goed, als je toch moet werken is het wel een aardige baan. En het betaalt nog aardig ook.





Vraag 11 door Edwin:

Hoe weet U dat een reclame van uw bureau niet al eens ergens anders is gemaakt? Weet U van alle andere reclames af?



Nee, het is onmogelijk alles te zien. Wel zien we elke maand op een band alle nieuwe commercials , all over the world. Maar zelfs als een ander het al gedaan heeft, kun je niet iemand van plagiaat beschuldigen. Soms komt een idee onafhankelijk van elkaar op verschillende plaatsen tegelijk. Omdat het logisch is, of actueel. Een aardig voorbeeld. Smarties wilde wat op een oudere doelgroep mikken. Meisjes, stoerder, en vooral veel kleur. Wij stelden voor om Dewi uit Idols te gebruiken, met haar kleurige haardos, met toegevoegde Smarties erin.

Posters e.d., CD-tje erbij. Op het zelfde moment heeft blijkbaar iemand van Mars Jim voorgesteld. Op het moment dat Dewi door onze klant goedgekeurd werd, hoorden we dat Mars Jim had. Da’s pech, want toen zijn we gestopt. Dat lijkt teveel op jatten van een idee. Twee chocolademerken van twee concurrenten, met twee Idols helaas voor ons, weg werk.

Meer ervaringen:
Ervaringen van Koen
Ervaringen van Menno
Ervaringen van Robert Poortman
Ervaringen van Carlien
Ervaringen van Niels
Ervaringen van Bas
Ervaringen van Pieter
Ervaringen van Matthijs
Ervaringen van Fleur
Ervaringen van Jasperina
Ervaringen van Ellen Zwarts

Meer resultaten:

Gevonden in andere categorieën:

  Beroepen bekijk
  Opleidingen bekijk
  Particuliere opl. bekijk
  Instellingen bekijk
  Cursussen bekijk
  Vacatures bekijk
  Stages bekijk
  EVC-procedures bekijk
  Algemene informatie bekijk