/ home  

Terug

verkleinen vergroten

HBO Recruitment marketing


In deze opleiding wordt behandeld hoe marketingprincipes toegepast worden op de arbeidsmarkt. De opleiding bestaat uit 5 thema’s. Na een introductie in employer brand management, wordt uitgelegd hoe marktonderzoek en de eigen organisatie de basis vormen voor een eigen werkgeversmerk en hoe dit omgezet kan worden naar een employer brand. Tot slot wordt ook het operationeel actieplan besproken.

De opleiding bestaat uit de volgende onderwerpen:

Introductie Employer brand management
In dit thema worden branding en employer brand management besproken en wordt duidelijk gemaakt wat de relatie is tussen beide. Een employer brand of werkgeversmerk is cruciaal voor het vinden en binden van medewerkers. Aan de hand van diverse voorbeelden wordt uitgelegd wat dit merk doet en kan doen voor verschillende organisaties.

Arbeidsmarktonderzoek
Recruitment marketing begint bij onderzoek. Dit thema behandelt de verschillende aspecten ervan. Er wordt gekeken naar de feitelijkheden van de markt, naar de trends en naar de concurrenten. Onderdeel van arbeidsmarktonderzoek is ook het achterhalen van motieven voor het kiezen van een nieuwe baan, of wat voor zoekgedrag een kandidaat aan de dag legt, en de trends die zich daarin laten zien. Afsluitend wordt verduidelijkt in dit thema wat kandidaatgerichtheid inhoudt en waarom dit een doorslaggevende factor is.

De interne organisatie
Hoe ver staat de organisatie met het beschrijven van de eigen authenticiteit, met het waarmaken van de belofte? Dit thema gaat op zoek naar het antwoord. Wat zijn de sterktes en zwaktes? Wat voor imago heeft de organisatie? Het beschrijft ook de rol die elke werknemer van de organisatie op zich dient te nemen in dat kader. Hiermee wordt al duidelijk dat recruitment marketing niet stopt bij de voordeur, en dat vinden en binden niet van elkaar kunnen worden losgekoppeld. Iedereen draagt bij aan de kandidaatgerichte organisatie.

Naar een eigen employer brand
De thema’s hiervoor leveren input voor de vorming van het eigen werkgeversmerk. Dit thema laat zien hoe dat concreet gebeurt en waarmee rekening gehouden dient te worden. Belangrijk zijn de kernboodschappen. Samen met de HR-doelstelling (voor vinden en binden) levert dit input op voor het recruitment marketingplan. Nu kunnen recruitmentmarketingdoelstellingen bepaald worden. Per doelgroep zullen de doelen verschillen. Zo zal een organisatie die hoofdzakelijk starters wil aannemen met name doelen formuleren rondom campus recruitment (bijvoorbeeld bekendheid van organisatie, aantal bezoeken of aantal cv’s). Wat betekent dat dan voor de tactische keuzes?

Operationeel arbeidsmarketingplan
Na het behalen van de doelen van recruitment marketing en de tactische keuzes daarin, wordt een mix van middelen ingezet en losgelaten op verschillende wervingskanalen en voor de verschillende doelgroepen. Ook wordt ten slotte gekeken naar de belangrijkste contactmomenten met potentiële werknemers als principe voor verbeterplannen.

Elk onderwerp wordt afgesloten met een inzendopdracht. Daarnaast bevat het lesmateriaal een case, waarbij je de opgedane kennis moet kunnen toepassen en combineren.

Lesmateriaal en studietools
Er wordt gewerkt met speciaal ontwikkeld, losbladig lesmateriaal. Dit is helder van opzet en gaat recht op het doel af. Zonder onnodige ballast en met extra uitleg en training waar dat nodig is. Bij het lesmateriaal wordt een stevige opbergmap geleverd. Het lesmateriaal is inbegrepen bij het collegegeld. Er hoeven geen extra materialen aangeschaft te worden.

Digitale leeromgeving
Campus, de digitale leeromgeving, biedt tal van innovatieve studietools, zoals online hoorcolleges en een unieke kennistrainer. Ook de docent is via Campus altijd bereikbaar voor vragen.

Examen
De opleiding wordt afgesloten met een officieel examen van Hogeschool. Dit bestaat uit theoretische vragen en een casus.

Examengeld
Het totale examengeld bedraagt ongeveer € 112,50 (2012).

Diploma
Na succesvolle afronding ontvang je het diploma HBO-deelprogramma Recruitment marketing van Hogeschool. Dit geeft recht op vrijstelling voor de module Recruiment marketing uit de HBO-bacheloropleiding Commerciële economie.

Meer resultaten:

Gevonden in andere categorieën:

  Beroepen bekijk
  Opleidingen bekijk
  Particuliere opl. bekijk
  Instellingen bekijk
  Cursussen bekijk
  Vacatures bekijk
  Stages bekijk
  EVC-procedures bekijk
  Algemene informatie bekijk

Wordt gegeven aan:

LOI voor Bedrijven