Tijdens de opleiding komen alle basisbeginselen, belangrijkste theorieën en aspecten van marketing accountability aan bod. Onder meer financiële begrippen als NPV (net present value), brutomarge, nettomarge en payback time worden behandeld. Ook de rol van technologie zoals POS (point of sale data) wordt uitgebreid besproken. Verder komt de toepassing van databasemarketing, online marketing en social media marketing aan bod.
Het HBO-deelprogramma Marketing Accountability bestaat uit de volgende onderdelen:
Introductie in marketing accountability: aanleiding & waarde
Basisbegrippen in marketing accountability & ROI
Waarom marketing ROI anders is
Toenemende meetbaarheid
Marketing ROI-proces
Meten van ROI/return on investment
De waarde van klantbehoud vs. acquisitie
Belangrijkste principes voor ROI
Het marketing ROI-proces
Marketingbudgettering
Klantwaarde en -winstgevendheid
Klantlevenscyclus, een strategische verkenning
Campagnes & winstgevendheid
Het proces van meten in marketing accountability
Marketinginvesteringen; een portfolio-analyse
Implementatie van marketing accountability.