/ home  

Terug

verkleinen vergroten

Trainingen ontwikkelen




Je hebt de taak een training op te zetten. Maar hoe pak je zoiets aan? Deelnemers zijn natuurlijk pas tevreden als ze een training verlaten met een nieuw begrip, nieuwe inzichten en nieuwe vaardigheden: iets wat ze kunnen gebruiken in hun eigen praktijk of bij het afleggen van een examen. Daarvoor dienen de gekozen onderwerpen en oefeningen relevant te zijn en moeten de deelnemers het nut van de uitgelegde theorie en de aangeboden oefeningen inzien. Daarnaast is het belangrijk dat deelnemers het overzicht kunnen houden tussen de programmaonderdelen en dat de hele training goed te volgen is. Het succes van een training heb je in eigen handen. En met een correct trainingsplan is het halve werk al gedaan!



In onze tweedaagse training Trainingen ontwikkelen komen alle fasen aan bod die doorlopen moeten worden bij het ontwikkelen van een training. Je leert de juiste informatie en oefeningen te selecteren. Je krijgt hulpmiddelen aangereikt om een training te structureren en te zorgen voor een logische opbouw en duidelijke verbindingen voor de deelnemer. Je leert het idee voor een programma duidelijk in een draaiboek te zetten; de trainershandleiding waarmee elke trainer dezelfde training zou moeten kunnen geven. Er zal besproken worden waar je rekening mee dient te houden als je een draaiboek maakt, zoals de tijdsplanning per programmaonderdeel, de randvoorwaarden, onvoorziene zaken en middelen die nodig zijn om de training te kunnen geven.



Onderwerpen



Tijdens de training komen onder andere onderstaande onderwerpen aan bod:

  • De voorbereiding bij het ontwikkelen van een training
  • Leerbehoeften als basis voor het leerplan
  • Ervarend leren: de leercirkel van Kolb
  • Succesfactoren voor een training op een rij
  • Het leerproces op gang brengen: volgorde en relevantie
  • Leerdoelenonderzoek
  • Wervende teksten schrijven voor een training
  • Overzicht en structuur aanbrengen
  • Herhaling bieden en bruggen bouwen
  • Planning en timemanagement
  • Back-upprogramma en noodoefeningen
  • Selecteren van informatie
  • Verschillende typen oefenvormen
  • Energieniveau en planning
  • Afwisseling in de training aanbrengen
  • Draaiboek schrijven





Resultaten



Na afloop van de training:

  • kun je een stimulerende training neerzetten;
  • weet je de stof op een didactisch verantwoorde manier te vertalen naar je trainingsprogramma en
  • heb je kennis over verschillende werkvormen.






Lesmethodiek



In de training wisselen we af tussen concreet ervaren, experimenteren met gedrag en technieken, reflecteren en theorie verkennen. Hiermee sluit het trainingsprogramma goed aan op alle type deelnemers. Er zit veel actie in de training, zodat je daadwerkelijk ervaart wat het effect is van nieuw gedrag. Dit maakt de herkenning van succes mogelijk. Daarnaast benadrukken we dat iedereen verantwoordelijk is voor zijn of haar eigen groeiproces en hier het eigenaarschap over moet nemen. In onze training nodigen wij je uit om continue te reflecteren en verbanden te leggen met de praktijk. Ons streven is het inzicht te vergroten en je zélf de vertaalslag te laten maken. Dit zal de kans op werkelijke gedragsverandering vergroten.



Doelgroep



Deze training is bij uitstek geschikt voor trainers die meer vaardigheid willen ontwikkelen in het opzetten van een training Herken je jezelf in één of meer van onderstaande punten?


  • Je bent trainer of wilt trainer worden, maar je bent hier niet voor opgeleid
  • Je hebt behoefte aan een professionele blik op je programma
  • Je wilt een stevige theoretische fundering omtrent het ontwikkelen van programma's





Deze lijst is natúurlijk niet compleet: iedereen is immers anders. Waar wil jíj aandacht aan besteden binnen het trainers-thema?



Maatwerk



De cursusomschrijving hierboven geeft je een goede indicatie van hoe de training eruit zal komen te zien. Toch kan de inhoud iets verschillen per training, afhankelijk van de voorkennis, praktijkervaring en leerdoelen van de deelnemers. In individuele intakegesprekken voorafgaand aan de training worden de leerdoelen van de deelnemers geïnventariseerd. Op basis daarvan wordt het definitieve programma van de training bepaald.

Meer resultaten:

Gevonden in andere categorieën:

  Beroepen bekijk
  Opleidingen bekijk
  Particuliere opl. bekijk
  Instellingen bekijk
  Cursussen bekijk
  Vacatures bekijk
  Stages bekijk
  EVC-procedures bekijk
  Algemene informatie bekijk