Lean Management en Accounting (Lean Six Sigma Orange Belt)
DAG I
Lean Management Historie van Lean Management Wat is flow? Wat is vraaggestuurde productie (pull)? Wat is perfectie binnen Lean? Betekenis van Lean Management voor organisaties Voice of the Customer (VOC) Critical to Quality (CTQ)/Critical to Customer (CTC) (kritische klanteisen) Stakeholder analyse Value stream mapping Cause & Effect diagram Lean technieken Solution Selection Matrix Game
DAG II
Lean Accounting Uitleg herkomst Lean Accounting Lean Accounting en de fase waarin een onderneming verkeert; 3 stadia Vier Lean Accounting Methoden Zes belangrijke noodzakelijke veranderingen Verschillen tussen Lean Accounting en Financial en Management Accounting Value Stream Mapping (Performance Management en Costing/gebruik van waardestromen en matrices) Lean Accounting diagnose Wat zijn de consequenties van een organisatie die ‘Lean’ werkt voor de verslaglegging? Hoe kunnen rapportages bijdragen aan operationele verbetering? Lean Financial Accounting, nieuw perspectief op Internal Accounting Control Managementinformatie – hoe kunnen rapportages bijdragen aan operationele verbetering? Reporting Groeipad naar Lean Accounting; 3 stadia Meting op celniveau Financiële voordelen van Lean Productie WIP to SWIP, OEE Gebruik van The Box Score Eliminatie van overbodige transacties (arbeid, materiaal, voorraad) Proces debiteuren, proces crediteuren, proces grootboek en maandafsluitingen Value Stream Costing (een andere kijk op kostprijsberekening) Lean Accounting en verkoop (sales, operational and financial planning) Praktijkvoorbeelden en praktische tools