Lean Management en Accounting (Lean Six Sigma Orange Belt)
DAG I
Lean Management
Historie van Lean Management
Wat is flow?
Wat is vraaggestuurde productie (pull)?
Wat is perfectie binnen Lean?
Betekenis van Lean Management voor organisaties
Voice of the Customer (VOC)
Critical to Quality (CTQ)/Critical to Customer (CTC) (kritische klanteisen)
Stakeholder analyse
Value stream mapping
Cause & Effect diagram
Lean technieken
Solution Selection Matrix
Game
DAG II
Lean Accounting
Uitleg herkomst Lean Accounting
Lean Accounting en de fase waarin een onderneming verkeert; 3 stadia
Vier Lean Accounting Methoden
Zes belangrijke noodzakelijke veranderingen
Verschillen tussen Lean Accounting en Financial en Management Accounting
Value Stream Mapping (Performance Management en Costing/gebruik van waardestromen en matrices)
Lean Accounting diagnose
Wat zijn de consequenties van een organisatie die ‘Lean’ werkt voor de verslaglegging?
Hoe kunnen rapportages bijdragen aan operationele verbetering?
Lean Financial Accounting, nieuw perspectief op Internal Accounting Control
Managementinformatie – hoe kunnen rapportages bijdragen aan operationele verbetering?
Reporting
Groeipad naar Lean Accounting; 3 stadia
Meting op celniveau
Financiële voordelen van Lean Productie
WIP to SWIP, OEE
Gebruik van The Box Score
Eliminatie van overbodige transacties (arbeid, materiaal, voorraad)
Proces debiteuren, proces crediteuren, proces grootboek en maandafsluitingen
Value Stream Costing (een andere kijk op kostprijsberekening)
Lean Accounting en verkoop (sales, operational and financial planning)
Praktijkvoorbeelden en praktische tools