/ home  

Terug

verkleinen vergroten

Offertes uitbrengen




Hoe zorgt u ervoor dat de offertes die u uitbrengt nóg vaker hun doel raken? Een eerste indruk maakt u immers maar één keer, dus is het van belang dat je u al vanaf het begin van het offertetraject goed van start gaat. Snelheid en accuratesse zijn in elk traject doorslaggevend, evenals inlevingsvermogen en vasthoudendheid. De aanvrager is op zoek naar het beste voor zichzelf: u moet daarom laten zien dat u weet hoe u dit de klant kan bieden. U dient u te kunnen inleven in de klant, snel op zijn of haar aanvraag te reageren en proactief en ondernemend in het verkoopproces te staan.



In de training Offertes uitbrengen leert u welke stappen u moet doorlopen in het offertetraject. U leert hoe u het beste kunt reageren op een aanvraag en hoe u een goede, sluitende offerte opstelt. Er zal besproken worden wat er in een offerte thuishoort en op welke verschillende manieren u kosten in rekening kunt brengen. Daarnaast wordt geoefend met het presenteren van het kostenplaatje op een zo aantrekkelijk mogelijke manier. Ook gaan we in op het schrijfproces: het is heel belangrijk om een complete, overzichtelijke en foutloze offerte te versturen, die niet méér vragen oproept dan hij beantwoordt. Ten slotte leert u hoe u reacties kunt uitlokken om opvolging aan een offerte te geven, en wat u moet doen in het laatste contact en de verdere follow-up met de klant.



Onderwerpen


  • Het belang van offertes
  • Het offertetraject
  • Het telefonische voorgesprek: luisteren, samenvatten en doorvragen (LSD)
  • Verkooptechnieken aan de telefoon
  • Selling points: waarmee bent u aantrekkelijk?
  • Onderdelen per offerte
  • Verschillende soorten offerteaanvragen en wensen
  • Rechtsgeldigheid van offertes
  • Schrijfstijl en aantrekkelijkheid
  • Opvolging van de offerte
  • Onderhandelingen naar aanleiding van een offerte
  • Contact opnemen na het verzenden: de juiste benadering
  • Leer van een afwijzing: feedback vragen





Lesmethodiek



In de training wisselen we af tussen concreet ervaren, experimenteren met gedrag en teksten, reflecteren, en het verkennen van theorie. Hiermee sluit het trainingsprogramma goed aan op alle type deelnemers. Er zit veel actie in de training, zodat u daadwerkelijk ervaart wat het effect is van nieuw gedrag. Dit maakt de herkenning van succes mogelijk. We zien het uitbrengen van offertes als een continu leerproces: iedere keer dat u een traject afrondt, bent u er - als het goed is - weer beter in geworden. Er wordt in de training dan ook volop aandacht besteed aan uw eigen offertevraagstukken en die van medecursisten, waardoor u inzicht krijgt in de diverse manieren van offreren. Aan de hand van (thuis)opdrachten traint u de opgedane kennis, waardoor u deze zo snel mogelijk in de praktijk kunt toepassen.



Doelgroep



Deze training is bij uitstek geschikt voor ZZP'ers, freelancers en medewerkers op een salesafdeling die beter willen worden in het schrijven van offertes.



Voorkennis



Er is geen voorkennis vereist voor deze training



Maatwerk



De cursusomschrijving hierboven geeft u een goede indicatie van hoe de training eruit zal komen te zien. Toch kan de inhoud iets verschillen per training, afhankelijk van de voorkennis, praktijkervaring en leerdoelen van de deelnemers. In individuele intakegesprekken voorafgaand aan de training worden de leerdoelen van de deelnemers geïnventariseerd. Op basis daarvan wordt het definitieve programma van de training bepaald.

Meer resultaten:

Gevonden in andere categorieën:

  Beroepen bekijk
  Opleidingen bekijk
  Particuliere opl. bekijk
  Instellingen bekijk
  Cursussen bekijk
  Vacatures bekijk
  Stages bekijk
  EVC-procedures bekijk
  Algemene informatie bekijk