Je leert ondersteuning te bieden aan de NAH-cliënt bij het accepteren dat het leven van deze cliënt na hersenletsel is veranderd en dat de cliënt niet meer ‘de oude’ is.
Je leert om te gaan met cliënten die levend verlies ervaren. Hoe help je hen nieuwe keuzes te maken op basis van hun wensen en mogelijkheden.
Hoe leer je naastbetrokkenen van de NAH-cliënt om te gaan met de veranderde leefstijl en het nieuwe gedrag van de NAH-cliënt. Hoe kun je het contact stimuleren tussen de NAH-cliënt en zijn of haar naastbetrokkenen.
De vaardigheden worden getoetst met een praktijkexamen. Je gaat in de praktijk onder begeleiding aan de slag met de proeve van bekwaamheid. De opdrachten voer je uit en je maakt er een verslag van. De opdrachten dienen met een voldoende vanuit de praktijk te worden beoordeeld, alsook door de docent van Aventus.
Inhoud keuzedeel NAH
Wat is NAH, de werking van het brein;
Oorzaken en gevolgen van NAH;
Begeleiding, observeren, omgaan met veranderd gedrag;
Inventariseren van (nieuwe) mogelijkheden, wensen en behoeften;
Methodieken en begeleiden;
Levend verlies en verliesverwerking naastbetrokkenen;
Wet en regelgeving, disharmonisch profiel van de NAH-cliënt;
Omgaan met ontremd gedrag.