/ home  

Terug

verkleinen vergroten

Ervaringsverhaal



Naam: Bram
Beroep: Helikopterpiloot

Vraag 1 door Roos:
Wat voor opleiding moet je volgen om helikopterpiloot te kunnen worden?

Om helikopterpiloot te worden moet je in ieder geval de HAVO doen en eigenlijk kun je daarna meteen naar een pilotenschool. Het is het beste engels, wiskunde, en natuurkunde in het pakket te hebben want daar heb je veel aan tijdens de pilotenopleiding. Veel mensen worden piloot door een opleiding voor militairen te volgen maar er zijn in Nederland ook twee vliegscholen waar je kunt leren helikoptervliegen. Behalve goed kunnen leren moet je ook goed kunnen bewegen. Dus met handen en voeten tegelijk verschillende bewegingen maken want je stuurt met je handen EN je voeten. De opleidingen zijn erg kostbaar in vergelijking tot andere beroepsopleidingen onder andere omdat je minstens 160 uur moet vliegen voordat je beroepsvlieger bent en dat kost minstens 160 keer 360 Euro.


Vraag 2 door Amber:
Wat zijn de belangrijkste fysieke eisen waaraan je moest voldoen?

Een goede gezondheid is een echte eis. Die fysieke eisen liggen helemaal vast maar algemeen gezegd; een compleet lichaam waarvan alles normaal werkt, geen epilepsie of hartkwalen. Bovendien goede ogen en oren maar een bril hoeft geen probleem te zijn.


Vraag 3 door Simon:
Wordt je afgekeurd als je lenzen of een bril draagt?

Voor beroepsvlieger moet de oogafwijking niet te groot zijn. Dus een zwakke bril (+3 tot –3) hoeft geen probleem te zijn als je met lenzen of bril goed ziet. Maar veel belangrijker is dat het oog het verder ook goed doet. Daar zijn uitgebreide tests voor die tijdens keuringen herhaald worden.


Vraag 4 door Saoud:
Wilde u altijd al piloot worden?

Net als veel anderen wilde ik het wel al heel lang maar heb ik eerst ander werk gedaan. De opleidingen zijn nogal kostbaar en ik kon het dus pas betalen na 10 jaar werken.


Vraag 5 door Kirsten:
Mag u ook in vliegtuigen vliegen?

Een helikopterbrevet is alleen geldig in helikopters. Niet om een vliegtuig te besturen en dat mag ik dus niet.


Vraag 6 door Olle:
Hoe lang duurt het voordat je zelf achter ‘’het stuur’’ mag?

Als je vlieglessen krijgt ga je eerst met de instructeur vliegen met dubbele besturing zodat de instructeur kan meesturen. Als het allemaal goed gaat mag je na 15-20 uur vliegen voor het eerst zelf alleen achter het stuur. Dat kan natuurlijk korter of langer duren net als met leren fietsen. Sommigen leren fietsen snel, anderen vallen de hele tijd maar om.
Daarna is er nog een heleboel bij te leren en vandaar dat de opleiding voor beroepsvlieger zoveel oefening kost.


Vraag 7 door Harmen:
Hoe ziet een dag als helikopterpiloot er ongeveer uit?

Bij de traumahelikopters beginnen we in de zomer om 06:30 uur met het klaarmaken van de helikopter en om 19:30 uur pakken we de spulletjes in. Daartussen is het wachten op een oproep om de dokter en de verpleegkundige naar een ongeval of ziekenhuis te vliegen. Sommige dagen gebeurt er helemaal niets en doe ik kantoorwerk. Andere dagen zijn we telkens onderweg. In de winter zijn de werkdagen wat korter omdat we niet in het donker bij de ongelukken kunnen landen. Je ziet namelijk te weinig van de omgeving om dat veilig te kunnen doen zonder extra verplichting of nachtkijkers. En die hebben we niet.


Vraag 8 door Malieke:
Wat doet u als u niet vliegt, ik bedoel ik neem aan dat u niet de hele dag in de lucht zit of wel?

Als we wachten op een oproep doe ik kantoorwerk. Dat kan zijn voor verslagen van vluchten, of voorbereiding van werk maar ook het schrijven van cursussen voor opleiding van piloten en meer van dat soort zaken. Maar soms heb je een dagje niets te doen en dan lees ik een boek of ik neem knutselwerk mee. Bijvoorbeeld oude vliegtuigradio’s om te repareren.


Vraag 9 door Merron:
Wat kost een helikopter ongeveer?

De nieuwe traumahelikopter waar we in Groningen mee vliegen kost ongeveer 3.500.000 Euro. Dus 3,5 miljoen euro voor 1800 kilo helikopter. Dat is maar liefst 2000 euro per kilo.


Vraag 10 door Kim:
Wat vind je het leukste aan je vak?

Het vliegen is en blijft het allerleukste wat er is. Allereerst omdat je een mooie machine bedienen mag (en kunt) maar ook omdat je zoveel ziet om je heen. De wereld laat zich van boven af op een bijzondere manie bekijken en ik vind dat erg mooi.


Vraag 11 door Fedoua:
Vliegt u er ook privé mee (of ’s avond mee naar huis?)

Prive vliegen is ook voor mij erg kostbaar. De kleinste helikopter, voor 2 personen, kost om te huren ongeveer 360 euro per uur. Dat is veel geld. Toch ga ik 1 keer per jaar met mijn eigen kinderen een halfuurtje vliegen. Dat is erg gezellig en ze vinden het heel bijzonder natuurlijk.


Vraag 12 door Gregory:
Vervoert u alleen mensen of ook wel eens spullen?

Met de traumahelikopter vervoeren we de dokter en de verpleegkundige met hun spullen naar een ongeluk. Maar losse pakketten vervoeren doe ik nooit. Het gebeurd wel met kostbare pakketjes zoals diamanten maar in Nederland niet zo erg veel. In landen waar bergen zijn of erg weinig goede wegen natuurlijk wel.

Meer resultaten:

Gevonden in andere categorieën:

  Beroepen bekijk
  Opleidingen bekijk
  Particuliere opl. bekijk
  Instellingen bekijk
  Cursussen bekijk
  Vacatures bekijk
  Stages bekijk
  EVC-procedures bekijk
  Algemene informatie bekijk