Ervaringsverhaal
Naam: Rachel Beroep: Pedagoog
Vraag 1 door Geert:
Waarom ben je pedagoog geworden?
Ik ben pedagoog geworden omdat ik geïnteresseerd ben in waarom kinderen en leraren zich
gedragen zoals ze zich gedragen. Het contact, het gesprek en de processen die er
plaatsvinden tussen leerlingen, leerkrachten en leerlingen en in teams, vind ik interessant.
Daarnaast wil ik me inzetten om leerkrachten te begeleiden bij praktijkproblemen op school.
En in het algemeen denk ik samen met hen na over hoe je leert, hoe je ieder naar eigen
behoeftes en mogelijkheden verder kan ontwikkelen. Kortom: Investeren in sociaal krachtig
leren!
Ik wil in mijn werk mensen dichter bij hun passies brengen, bij wat hen drijft in hun werk.
Hen laten ontdekken hoe het is en voelt om te werken vanuit hun persoonlijke waarden en
kwaliteiten en welk effect dat heeft op anderen.
Waarom? Uiteindelijk omdat ik het alle mensen gun (waaronder leerkrachten en leerlingen)
dat ze zich maximaal kunnen ontwikkelen. Ieder mag zijn zoals hij is en verdient een
respectvolle omgang met zichzelf, anderen en zijn omgeving. Ik vind dat ieder mens het
verdiend om gezien en gehoord te worden!
Vraag 2 door Erina:
Hoe oud zijn de kinderen met wie je werkt?
Zoals ik al in eerdere antwoorden schreef werk ik vooral met leerkrachten in het basis-
en voortgezet onderwijs. Leerlingen (in de leeftijd van van 4 tot 16 jaar) spreek ik op
momenten dat ik tijdens de les aan het observeren ben. Ik wil van hen weten wat zij willen
leren (in deze les) en wat ze nu echt geleerd hebben. Ook ben ik benieuwd naar hoe veilig
zij zich voelen, hoe verantwoordelijk en betrokken ze zijn voor wat er gebeurd in de groep
en op school. Vaak hebben leerlingen zelf goede ideeën voor hoe het anders kan en weten zij
als de beste wat voor hen persoonlijk nodig is om te willen en kunnen leren!
Vraag 3 door Paul:
Waar werk je precies?
Ik ben als pedagoog verbonden aan het Algemeen Pedagogisch Studiecentrum in Utrecht. Het
APS is een onderwijsadviesbureau dat met leraren, schoolleiders en besturen werkt aan het
bevorderen van krachtig leren.
In mijn werk begeleid ik leerkrachten in het basisonderwijs en voortgezet onderwijs.
Ik doe dan (video) lesobservaties die ik met de leerkracht nabespreek. Daarnaast geef ik
trainingen aan leerkrachtenteams over thema’s die in het onderwijs spelen. Kijk maar eens
op www.aps.nl als je meer informatie wilt hebben.
Een project dat ik op verschillende scholen uitvoer is het ‘zevenbladverbond’ dat zich
richt op de sociale veiligheid op school.
Zevenblad is een onkruid in je tuin dat niet weg te krijgen is. Niks helpt; schoffelen,
spitten, bestrijden… ’t komt altijd weer terug. Maar door er sterke mooie planten omheen
te zetten, kun je het onkruid wel indammen en tegenhouden. Dit zevenblad staat als
metafoor (beeld) voor ongewenst gedrag in de klas en op school.
Voor pesten, ongewenst gedrag en geweld is een ‘zevenbladverbond’ mogelijk: een omgeving
waarin conflicten een plaats krijgen en het negatieve gedrag minder kans heeft. Een
veilige leef- en leeromgeving waarin wordt voorkomen dat kinderen en jongeren te ver gaan
en elkaar echt pijn doen.
Met eenvoudige middelen schep je de voorwaarden om de sociale competentie van leerlingen
te vergroten. Dat is: de leerlingen te leren bewust en verantwoordelijk om te gaan met
zichzelf, met anderen en met hun omgeving. Het effect van zo’n ‘zevenbladverbond’ is dat
kinderen en jongeren zich in de groep socialer, meer betrokken en verantwoordelijk gedragen.
Er wordt samengewerkt, van elkaar geleerd, je kunt elkaar aanspreken met complimenten en
vragen, je zoekt samen naar verbeteringen zoeken, enzovoort. Iedereen, leerkrachten,
leerlingen en andere onderwijsbetrokkenen, dragen op hun eigen manier en naar eigen kunnen
een steentje bij aan de veiligheid en de leefbaarheid in de groep, in de klas en in de
school. (www.schoolenveiligheid.nl)
Voor dit project ben ik veel op pad en op scholen aan de slag.
Vraag 4 door Iene:
Wat vind je het leukste aan je werk als pedagoog?
Ik moet echte contact kunnen maken. Op een respectvolle manier omgaan met de persoon
tegenover me om een gesprek te kunnen voeren over (leer)ervaringen van deze persoon.
Ik moet de ander vertrouwen geven en hem in zijn waarde laten. Goed luisteren, zorgvuldig
vragen formuleren, complimenteren op iemands waarden en kwaliteiten en ook met de juiste
toon kernpunten/ knelpunten/ problemen bespreekbaar maken en analyseren, zijn dingen die
mij in mijn werk boeien.
Als ik na een ontmoeting de deur uitloop en ik heb een oprecht open gesprek gevoerd dan
krijg ik daar energie van. Ook wanneer ik in een training mensen hebben weten te raken
en in beweging heb weten te krijgen. Ze durven te twijfelen over hun eigen denken en doen.
Of wanneer ze met nieuwe inzichten en vaardigheden die ze hebben opgedaan iets anders
gaan doen in hun les! Als dat lukt dan gaat het bij mij kriebelen.
Vraag 5 door Marc:
Heb je altijd al met kinderen willen werken?
In eerste instantie wilde ik inderdaad met kinderen en jongeren werken. Dat is ook de
reden dat ik de PABO heb gedaan. Eenmaal voor de klas werd ik nieuwsgierig naar de ideeën
die er bestaan over ontwikkeling en opvoeding van kinderen en jongeren. Waarom gedraagt
dit kind zich zus in deze situatie en de ander zo? Hoe komt het dat het ene kind veel
makkelijker leert dan het andere? Wat kan ik doen voor kinderen die leer- of
gedragsproblemen hebben, zodat ze zich naar hun mogelijkheden kunnen ontwikkelen?
Deze vragen hebben er voor gezorgd dat ik Pedagogiek aan de Universiteit van Utrecht ben
gaan studeren. Zoals je al uit mijn verhaal hebt kunnen lezen, werk je als pedagoog
niet alleen met kinderen! Ik zie veel leerlingen, maar train en coach hun leerkrachten.
Vraag 6 door Ingrid:
Wat betekent ‘pedagoog’ eigenlijk?
Een pedagoog richt zich op de opvoeding en ontwikkeling van kinderen en jeugdigen. De
interactie tussen het kind en de ouder of opvoeder staat centraal.
Ik zet mij als pedagoog in voor de ontwikkeling van leerkracht en leerling in het
onderwijs.
Vraag 7 door Aafke:
Hoe ziet jou dag als pedagoog er ongeveer uit?
Ik ben vooral op scholen en in klassen aanwezig. Wat betekent dat ik veel op reis ben en
veel afwisseling in mijn werk heb. Geen dag is hetzelfde.
Op de heenweg in de trein bereid ik mij voor op een training of observatie (met video)
die ik ga doen. De training doe ik vaak alleen, maar het komt ook voor dat ik met een
collega op een school actief ben. Een les bespreek ik met de leerkracht na. Samen met de
leerkracht wissel ik van gedachten over leren en onderwijzen en denk ik mee over de vraag:
‘Doe je het goede in de klas? En doe je het goede op een goede manier?’
Op de terugweg in de trein kijk ik terug op wat ik heb gedaan, wat goed ging en tegen
welke dingen ik op ben gelopen. Voor de volgende bijeenkomst/ ontmoeting heb ik dan scherp
waar ik aan moet werken, wat ik kan verbeteren en wat ik de volgende keer vooral niet
moet vergeten.
Van trainingen maak ik een verslag en soms ook van de gedane observaties, zodat de
leerkracht(en) dat als naslagwerk en inspiratie kunnen gebruiken voor zijn/hun werk.
Zowel in de trein als wanneer ik thuis ben aangekomen, beantwoord ik mijn telefoon en
emails. Ik verdiep me in actuele thema’s en specifieke onderwerpen en hou vakliteratuur
en trends in het onderwijs bij.
Daarnaast ben ik ongeveer één keer in de week een dag(deel) op het kantoor dat in Utrecht
staat. Hier ontmoet ik mijn collega’s en ontwerpen we vaak ook samen trainingen, diensten
en producten.
Ik ben wel een beetje een vakidioot. Ik ga met ontzettend veel plezier naar mijn werk en
als ik eenmaal over mijn werk begin dan ben ik niet te stoppen om er over te vertellen…
Vraag 8 door Maaik:
Wat voor opleiding heb je gedaan?
Ik heb in Leeuwarden de PABO gedaan. Nadat ik in mijn vierde jaar een half jaar voor de
klas in Rotterdam-Zuid in groep 6 had gestaan, heb ik besloten om verder te studeren.
Aan de Universiteit van Utrecht heb ik Pedagogiek gestudeerd. Ik heb bij het APS stage
gelopen en daar werk ik nu inmiddels anderhalf jaar.
Vraag 9 door Roanna:
Verdient je beroep een beetje?
Ik ben tevreden met wat ik verdien. Het voordeel van mijn beroep en salaris is dat ik
veel kansen krijg om me te ontwikkelen en dat ik daar naar uitbetaald zal worden.
Vraag 10 door Rashel:
Heb je een drukke baan?
Dagelijks sta ik in contact met mensen en voer ik niet altijd even gemakkelijke gesprekken
over trots momenten en minder fijne ervaringen. Dat vraagt van me dat ik echt in contact
sta. Als er geen afstemming is, bereik ik weinig tot niets. Dat vraagt van mij dat ik me
op en top concentreer en zowel verbaal als non-verbaal iemands gedrag en verhaal observeer
en analyseer. Ik moet mensen raken en dat is intensief. Daarnaast de afwisseling en het
vele verre reizen. Ja, ik vind wel dat ik een drukke baan heb, maar ik zou me niets
anders wensen dan dit. Het werk geeft me veel energie; ik krijg er veel voor terug!
Meer ervaringen: Ervaringen van Elske Ervaringen van Sebijn Ervaringen van Melinda Ervaringen van Elske Ervaringen van Sebijn Ervaringen van Anna Ervaringen van Sebijn Ervaringen van Anna Ervaringen van Sebijn Ervaringen van Femke |
Meer resultaten:
Gevonden in andere categorieën:
Beroepen bij deze opleiding:
|