Deze opleiding is ook wel bekend onder de naam Management in zorg en dienstverlening. In het eerste jaar van de opleiding zal de focus liggen op de (toekomst)mogelijkheden die deze opleiding je biedt en de verschillende vakgebieden waarmee je te maken kunt krijgen. Ook staat de vraag ‘hoe zorg en dienstverlening af te stemmen op de vraag van cliënten?’ centraal. Daarnaast word je ingeleid in het (aan)sturen en motiveren van personeel.
De hoofdfase (meestal 3 jaar) staat in het teken van verdieping, waarbij je je specialiseert. Onderwerpen die in de hoofdfase aan bod komen zijn onder andere:
Management, Organisatie & Beleid
Personeels- en financieel management
Kwaliteit- en dienstenmanagement
Je leert met name hoe jij als manager kunt handelen binnen een organisatie en hoe jij je daar verder in kunt ontwikkelen. Het draait dus met name om je eigen ontwikkeling. Hierbij werk je in projecten en praktijksituaties (waaronder stage). Uiteraard moet je ook weten hoe het er binnen een organisatie aan toe gaat; hoe zit de organisatie in elkaar, welke diensten biedt zij aan, welk beleid hanteert zij? Jij leert middelen en personeel zo effectief en efficiënt mogelijk in te zetten, waarbij je na je opleiding een duidelijk beeld hebt van het reilen en zeilen binnen de zorg.